Bedrijfsprofielen

Senzora

Senzora

Een familiebedrijf in de ware zin van het woord. Dat is Senzora. “In 1876 kocht overgrootvader Antoon Schoemaker een winkeltje in de Papenstraat en begon er zijn handel in kruidenierswaren. Altijd was er een Schoemaker eigenaar”. Nu zijn Jan Jozef en zijn broer Pieter de DGA’s. De corebusiness is zeep, soda en suikerwerk.

Product & services

Senzora telt circa 100 medewerkers, waarvan 60 werkzaam zijn in de productie. De bedrijfsprocessen zijn volop geautomatiseerd en de ontwikkeling gebeurt in het eigen laboratorium. Het bedrijf produceert 25 miljoen kilo waspoeder per jaar waarvan de helft bestemd is voor export. Chloor is uit de tijd, nu gebruikt men zuurstofbleekmiddel. Al naar gelang de prijsstelling zitten er meerdere soorten enzymen in het waspoeder. En natuurlijk parfums, want geur kan heel belangrijk zijn.

Toekomst Ambitie

De ambitie is om een grotere internationale bekendheid te krijgen, vooral bij de detailhandel en de verwachte groei van huismerken. "De huidige omzet van de merkartikelen komt door scherpe acties op de winkelvloer en niet meer vanwege tv-reclame. De huismerken staan garant voor een constante marge voor de retailers en daarom zie ik daar de belangrijkste groeifactor."

Exportlanden

België, Bulgarije, Engeland (de grootste), Frankrijk, Ierland, Oostenrijk, Roemenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië en Zweden.
Dubai, Irak, Marokko, Senegal.

Achtergrondverhaal

Bij Jan Jozef Schoemaker kun je je afvragen wie op de eerste plaats staan: de medewerkers of de producten. Over beide is zijn enthousiasme groot. Misschien komt dat wel door een kenmerkend product, de hartjessnoepjes in zachte kleuren met spreuken. Schoemaker: "Zo'n dertig jaar geleden stelde ik bij Scholten textiel voor de snoepjes bij de kassa te leggen. Textiel én snoep verkopen, dat deed nog niemand en moet je nu zien." Bij snoep moet je de consument verleiden, voor wasmiddelen gelden andere regels. Het credo van Jan Jozef: "Iedereen moet wassen. Iedereen wil snoepen. Dat geldt op elke plek waar mensen wonen. We verkopen de wasmiddelen in een straal van 1000 km voor de geconcentreerde producten en 500 km voor de niet geconcentreerde producten. Anders worden de vrachtkosten te hoog. Essentieel zijn goede planning en strakke levertijden. Poeders vervaardigen we aan de Noorwegenstraat, soda en suikerwerk aan de Bergsingel. De kwaliteit van een product is essentieel. De klant koopt alleen een product waarover hij tevreden is."