Bedrijfsprofielen

Capgemini Nederland

Capgemini Nederland

In 1967 opgericht in Frankrijk met zeven medewerkers en vandaag de dag uitgegroeid tot 200.000 medewerkers wereldwijd. In Nederland telt het IT-bedrijf z’n 4.600 medewerkers, waarvan er ongeveer 350 werkzaam zijn in Apeldoorn. Veel medewerkers in Apeldoorn werken niet vanuit de lokale vestiging maar zijn gedetacheerd bij klanten, zoals de Belastingdienst, het Kadaster en Achmea.

Producten & Diensten

In een economisch klimaat dat aan snelle verandering onderhevig is, stelt Capgemini haar wereldwijde klanten in staat om te profiteren van een geïndustrialiseerd lokaal serviceaanbod dat gebruik maakt van het Rightshore® delivery model en de hefboomwerking van opgebouwde expertise in elk van de vele sectoren waarin de Group actief is.
Zo werkt Capgemini o.a. voor vele Belastingdiensten wereldwijd en gebruiken ze deze kennis om best practice met elkaar te delen. Het komt dan ook regelmatig voor dat medewerkers van buitenlandse belastingdiensten op werkbezoek komen naar Apeldoorn en andersom.

Trainingsprogramma’s
Capgemini heeft gezien haar schaalgrote een grote interne IT-Academy die ze hebben opengesteld voor derden. Dit heeft ervoor gezorgd dat Capgemini nu één van de grootste aanbieders van IT-opleidingen is in Nederland. Een noviteit hierbij is het zogenaamde “all you can trainprogramma”, dit laat zich het beste omschrijven als onbeperkt trainen voor een vast bedrag, zeg maar “all inclusive”.

De grootste hedendaagse uitdaging is nieuwe technologie snel toepasbaar maken. Leonard Blaas en Menno-Klaas van der Heide (Business Development Managers) lichten dit toe: “Businessmodellen veranderen nu veel sneller dan vroeger. Zo heeft Airbnb het speelveld in de reiswereld blijvend veranderd en Uber de taxiwereld. Alles moet nu veel sneller en data worden ook wel het nieuwe goud genoemd”. Capgemini’s eigen Innovatielab helpt daarbij.

Menno, opgeleid als luchtvaart management specialist, is via Capgemini lange tijd gedetacheerd geweest bij Rolls Royce. Door plaatsing van allerlei slimme sensoren kan Rolls Royce nu veel beter zien waar en op welke plek de motor onderhoud/vervanging nodig heeft. De rol van Rolls Royce verandert zo van de leverancier van vliegtuigmotoren naar partner bij de planning van het onderhoud en vliegroutes. Capgemini was hierbij de partner om het veranderende Business model digitaal vorm te geven.

Exportlanden

Wereldwijd actief in 40 landen.