Nieuws

De grootste foodbeurs ter wereld bestaat 100 jaar: zo haal je het meeste uit de Anuga in Keulen

De grootste levensmiddelenbeurs ter wereld Anuga in Keulen, bestaat in oktober 100 jaar. Agrofoodmakelaar Jochem Wolthuis van Oost NL/GO4EXPORT organiseert een speciale handelsmissie om in één dag zo veel mogelijk uit deze beurs te halen.

Anuga 2019

Nederlandse kaas op de Anuga. Foto: Koelnmesse

De grootste beurs ter wereld voor levensmiddelen en dranken is jarig. Dit jaar bestaat de Anuga in Keulen 100 jaar. De cijfers zijn indrukwekkend. De editie in 2017 trok 7.405 deelnemende bedrijven en 165.000 bezoekers. Het evenement van 5 tot en met 9 oktober is onderverdeeld in 10 vakbeurzen, 11 trendthema’s en er vinden talloze congressen en andere events plaats. Vanzelfsprekend zijn de Nederlanders met meer dan 200 exposerende bedrijven goed vertegenwoordigd.

Op zo’n megabeurs verlies je makkelijk het overzicht. Dat is de reden dan agrofoodmakelaar Jochem Wolthuis van Oost NL/GO4EXPORT een speciale handelsreis organiseert.

Belangrijke voedseltrends op de Anuga

Wat is het doel?

We willen het ondernemers zo makkelijk mogelijk maken. In één dag het maximale er uit halen. Zo veel mogelijk relevante mensen ontmoeten, de sfeer proeven en aan trends ruiken. Het kan bovendien een beginpunt voor je zijn als je de Duitse markt op wilt.

Waarom zou je als Nederlandse ondernemer de Anuga moeten bezoeken?

Als grootste foodbeurs ter wereld is dit echt wel de plek waar je moet zijn. Het aanbod is enorm. En wij gaan je helpen om hierin de weg te vinden. We zijn aangemeld als officiële VIP-delegatie. Ook landbouwraad Peter Vermeij van de Nederlandse ambassade in Berlijn is er bij. Het is alleen al inspirerend om met een groep collega-ondernemers op pad te zijn. Niet zelden ontstaan samenwerkingen tussen deelnemers van een handelsreis.

Duitse markt betreden

Op de beurs staan vooral veel grotere bedrijven. Wat heb je eraan als je iets kleiner bent?

Dit is wel een goede manier om te verkennen wanneer je de Duitse of internationale markt op wilt. Je ziet welke trends leven, je spreekt interessante mensen. Wij kunnen je in contact brengen met de Duitse retail. Je krijgt een beter idee van wat je moet doen om deze stap te zetten.

Je komt niet zomaar in de schappen van Duitse supermarkten te liggen. Wat moet je ervoor doen?

In het kort, de basis moet goed zijn omdat je opbokst tegen concurrenten uit Duitsland zelf. Dus, goede kwaliteit, uitstekende dienstverlening en je afspraken goed nakomen. Dan is het handig wanneer je de taal van de klant spreekt of in ieder geval verstaat. Duits dus.

Innovatie uit Nederland

Waarmee kan je de Duitse retailers overtuigen?

Ook in Duitsland is steeds meer aandacht voor duurzaamheid. Als Nederlandse buren hebben we automatisch een goed argument van korte transportwegen. We zijn daarmee al sneller een groenere leverancier dan producenten uit andere landen.

Ik pakte net de krant Die Zeit hier uit het schap van een kiosk. Op de voorpagina stond met grote letters de vraag: ‘wat kost het ons om de wereld te redden?’. Daarin kunnen we vanuit Nederland echt wel veel betekenen in Duitsland. Zeker als je bedenkt welke groene innovatie er allemaal ontstaat rondom de universiteit van Wageningen, maar ook op andere plekken in Overijssel en Gelderland en de rest van het land.

We hebben veel nieuwe producten die dienstbaar zijn aan de eiwittransitie, vleesvervangers dus. Ik ben nu op weg naar een congres in Bonn over de reductie van zout en vet in voedsel. Ook daarmee hebben we veel innovatie in huis.

Wat moet je doen om aan te sluiten bij de wensen van de Duitse consument?

Niets is zo cultureel bepaald als voedsel. De smaak, consistentie, de verpakking. Alles moet voldoen aan de Duitse normen en aansluiten bij de wensen van de consument. Gesneden groentes bijvoorbeeld krijgen net een andere samenstelling. Een bamipakket vind je niet in de Duitse supermarkt. Het is fijn wanneer je weet wat daar achter zit.

Elk jaar loop ik weer met Duitse inkoopmanagers door Nederlandse supermarkten. Zij zijn enorm verrast over het enorme aanbod aan gesneden groente in Nederland. Dan besef ik weer dat voor Nederlanders convenience food in het versvak staat, in Duitsland vind je het in het vriesvak.

Verder moet je weten wat en wanneer Duitsers eten. Warm eten rond lunchtijd is normaal en in Nederland krijgen wij om 16.00 uur zin in iets hartigs als cup-a-soup, in Duitsland komen dan eerder koekjes of Kuchen op tafel. Het zijn simpele dingen, maar wel cruciale informatie voor je productontwikkeling.

Naar de Anuga 2019 in Keulen

Bezoek samen met andere ondernemers de grootste foodbeurs ter wereld, ANUGA 2019 in Keulen. De beurs viert deze editie haar 100-jarige jubileum en vindt eens in de twee jaar plaats. De reis wordt georganiseerd en begeleid door agrofoodmakelaar Duitsland Oost NL, Jochem Wolthuis, in het kader van GO4EXPORT, een stimuleringsprogramma voor export, ondersteund door de provincie Overijssel en Gelderland en uitgevoerd door de samenwerkende partners. Meer informatie en aanmelden