Nieuws

Handelsmissie Minnesota versterkt MedTech-hubs Nederland en VS

'Zonder internationalisering zal een medisch innovatief bedrijf niet overleven’

Van 16 april tot en met 20 april bezochten 17 Nederlandse innovatieve MedTech-bedrijven Minnesota om daar Amerikaanse medische spelers te ontmoeten. Onder hen 7 deelnemers uit Gelderland en Overijssel. Doel van deze MedTech-missie was om bedrijven en organisaties uit Nederland en Amerika kennis, business en best practices te laten delen, om zo de MedTech-hubs in zowel in de staat Minnesota als Nederland te versterken. Een van de deelnemers was ondernemer Jasper van Weerd, CEO en oprichter van LipoCoat: “Bedrijven die actief zijn in de MedTech als eindfabrikant of toeleverancier moeten deze reis zeker overwegen”

Minnesotareis_2_23.jpg

Ondertekening partnerschap

LipoCoat uit Enschede ontwikkelt en produceert coatings voor medische hulpmiddelen die het comfort, de prestatie en de veiligheid van het hulpmiddel vergroten. De op lipiden gebaseerde coatings van het bedrijf bootsen de buitenkant van levende cellen na en zorgen voor verbeterde oppervlakte bevochtiging, verlaging van de wrijving én reduceren vervuiling van eiwitten en bacteriën. Hiermee probeert LipoCoat op duurzame wijze het aantal zorginfecties terug te dringen en patiëntcomfort te verbeteren. LipoCoat applicaties zijn onder andere contactlenzen en katheters.

Van Weerd: “Voor ons is de primaire klantgroep MedTech-bedrijven, dat maakt Minnesota een goede match. Daarnaast werken we samen met Heraeus Medevio, een MedTech onderneming gevestigd in Minnesota. Ons doel van de reis was het beter begrijpen van dit ecosysteem, inzichten opdoen daar waar het gaat om de FDA (Food and Drug Administration), nieuwe leads verzamelen én bezoek aan Heraeus.” Heeft Van Weerd zijn doel bereikt? “Wat deze reis ons opleverde was het bestendigen van de relatie met Heraeus, nieuwe kennis van de FDA en de 510k route.” Het zogenoemde 510(k) goedkeuringsproces is een van de manieren waarop een fabrikant van medische hulpmiddelen goedkeuring kan krijgen van de FDA.

Tijdens de reis vond de ceremoniële ondertekening plaats van het partnerschap tussen LipoCoat en Heraeus Medevio, in het bijzijn van Minister van Volksgezondheid, Wetenschap en Sport, Ernst Kuipers.

Internationalisering noodzakelijk voor innovatieve MedTech-bedrijven

Marco de Boer, CEO van het Nijmeegse Predica was een van de andere Oost-Nederlandse deelnemers: “Predica ontwikkelt een technologie voor vroege opsporing van kanker met als eerste product een test om het risico op baarmoederhalskanker te bepalen, zodat de patiënt het meest adequaat behandeld kan worden. We hebben deelgenomen aan de handelsmissie om mogelijkheden te onderzoeken om onze technologie in de VS te ontwikkelen en/of naar de markt te brengen.”

De ondernemer ziet verschillende redenen om naar de VS af te reizen: “Nederland is erg goed in innovatie, maar het is erg lastig om nieuwe technologie daadwerkelijk te implementeren. Daarnaast is Nederland een relatief kleine markt en maakt de Europese regelgeving marketing in diverse EU-landen niet makkelijk. Marketing in de VS is niet direct makkelijker, maar de markt zelf  is natuurlijk vele male groter. Zonder internationalisering zal een medisch innovatief bedrijf niet overleven,” zegt De Boer.

Sterk MedTech-ecosysteem in Minnesota

Ook Marc Sanders van Gannet Implant uit Hengelo nam deel aan de handelsmissie. Het bedrijf maakt een heuppen die zorgt dat er minder complicaties ontstaan na een heupoperatie. Sanders vertelt over zijn ervaringen: “Ik heb gemerkt dat er een heel sterk MedTech-ecosysteem aanwezig is in Minnesota, aantrekkelijk voor heel veel bedrijven die zich bezighouden met MedTech. Via matchmaking hebben we contact kunnen leggen met relevante firma’s die mij gaan helpen ons product in de USA in de markt te zetten. De organisatie van de reis was perfect en ik kan iedereen aanbevelen mee te gaan met een dergelijke handelsreis.”

Belqis Askaryar, projectmanager Trade Development bij Oost NL: “Minnesota is de MedTech Hotspot en de thuisbasis van het beste ziekenhuis van de wereld: de Mayo Clinic. Minnesota en Nederland hebben allebei een strategische business fit met focus op ‘high complexity, high value & low volume’. Deze missie is onderdeel van een strategische langetermijn samenwerking tussen Nederland en Minnesota. Doel hiervan is om een duurzame relatie met Minnesota op te bouwen om MedTech clusters in beiden landen te versterken.”

Meer informatie

Meer weten over handelsreizen of kansen voor de MedTech-sector in het buitenland? Neem contact op met Belqis Askaryar.

Oost NL organiseerde de handelsmissie in nauwe samenwerking met de BOM (Brabantse Ontwikkelings Maatschappij), LIOF, Trade and Innovate NL, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en Nederlands Consulaat Generaal in Chicago.