Bedrijfsprofielen

State of Football

State of Football

Hoe mooi is het om een bedrijf te hebben opgezet dat anno 2016 één van de grootste spelers is op het gebied van merchandising voor voetbalclubs! “Waarbij 80% van de omzet uit export komt. En dat voor een klein MKB bedrijf uit Deventer”, vertelt Roel Bakker, CEO van State of Football met trots over zijn bedrijf en team. Voetbalclub merchandising is onder te verdelen in “branded-”, wat merken als Nike en Adidas op de markt brengen en “non-branded” merchandising waarbij alleen kenmerken van een club worden gebruikt om collecties te ontwikkelen. Hierop dus geen ‘swoosh’ of 3 strepen.

Product & diensten

State of Football houdt zich uitsluitend bezig met de laatst genoemde categorie. Het design team van het bedrijf maakt elk jaar voor de clubs één of meerdere collecties. Voor zomer en winter en voor de grote clubs ook tussen de seizoenen in.

Export Ambitie

De Paris Saint-Germain collectie 2016/2017 bestaat maar liefst uit 162 artikelen. In Frankrijk is het bedrijf dan ook marktleider. Het werkt daar samen met een partner die volledig geconcentreerd is op marketing & sales en dat met een groot netwerk voortreffelijk doet. De diversiteit van de producten maakt het mogelijk dat in verschillende kanalen verkocht kan worden. Van supermarkt tot en met Lafayette. Uiteraard worden de artikelen ook verkocht bij de officiële club (web-) shops.

Exportlanden

België, Duitsland, Frankrijk.

Internationale top voetbalclubs

State of Football werkt voor Nederlandse en Internationale top voetbalclubs waaronder Ajax, Feyenoord, PSV, FC Barcelona, Paris Saint-Germain, Olympique Marseille, A.S. Monaco en andere. Het bedrijf is ook actief met de officiële EK en WK merchandising van UEFA en FIFA. State of Football blijft verrassen met designs en productontwikkeling. “We zijn bijvoorbeeld altijd op zoek naar nieuwe en innovatieve materialen en naar alternatieve productie methoden”. Een goed voorbeeld zijn voetballen die in een mat metallic materiaal zijn uitgevoerd en die een ander patroon hebben dan de gebruikelijke zeshoekige vlakken. Voor de sport en casual kleding wordt veel gebruik gemaakt van nieuwe print technieken en combinatietechniek. State of Football gaat ver in het ontwikkelen en produceren van collecties.

De aanpak van State of Football geldt internationaal als een schoolvoorbeeld van voetbal merchandising “nieuwe stijl”. Het bedrijf groeit flink en er komt steeds meer belangstelling uit andere landen.