Bedrijfsprofielen

Rosiir

Rosiir

In 2007 begon Erik Leemkuil zijn eigen bedrijf Rosiir. Erik was actief in de fietsbranche en ontdekte dat veel mensen die kampten met zadelpijn niet goed geholpen werden. Na een gedreven zoektocht naar een oplossing kwam Erik uit bij twee Amerikaanse zadelproducenten die volledig gespecialiseerd zijn in gezondheidszadels. De Benelux bleek qua agentschap nog vrij en Erik richtte Rosiir op om te starten met de verkoop van deze zadels.

Product & diensten

Rosiir focuste zich in het begin op gezondheidszadels. Op dit moment worden zo’n 120 winkels in Nederland en België van gezondheidszadels voorzien. Erik kiest voor een bijzondere marktbenadering: “We hebben veel medici zoals urologen en stomaspecialisten benaderd met ons assortiment. Zij raakten overtuigd van de werking van onze zadels en verwijzen consumenten nu actief door naar de winkels waaraan wij de zadels leveren”.
Deze strategie werkt uitstekend. In tien jaar groeide de omzet zo hard dat de Amerikaanse leveranciers nu ook het Duitse agentschap aan Rosiir gegund hebben. De eerste tien Duitse winkels zijn intussen klant geworden.
Aangezien het assortiment van Rosiir veelal niche-producten betreft wordt er zowel aan de retail als aan consumenten geleverd, zowel in Nederland als in omliggende landen. Dit zijn veelal de traditionele wielerlanden als Italië en Frankrijk, maar incidenteel ook het Verre Oosten.
Inmiddels is het assortiment van Rosiir uitgebreid met vooral niche triathlon-minded high end producten zoals ovale tandwielen, vermogensmeters (hulpmiddel voor training bij wielrenners) en remsystemen. Voorwaarde voor opname in het assortiment is dat het een product moet zijn met een goed verhaal. Het product moet duidelijke Unique Selling Points hebben.

Export Ambitie

Erik verwacht dat de 100% groei van de afgelopen 18 maanden ook haalbaar is voor de toekomst. Voor de Benelux zit er een verdubbeling van de omzet in door groei van het aantal verkooppunten en additionele omzet door vergroting van het assortiment. De grootste groei verwacht Erik in Duitsland te bereiken. Net als in de Nederlandse markt kiest hij daar ook voor benadering van medisch specialisten voor actieve doorverwijzing naar Duitse winkels met het assortiment van Rosiir. Dit in combinatie met een online marketingcampagne. Het personeelsbestand is inmiddels uitgebreid naar vijf medewerkers om klaar te zijn voor de verwachte groei.

Exportlanden

België, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië en incidenteel Singapore, Taiwan en Japan.