Bedrijfsprofielen

Futurumshop

Futurumshop

Bijna een droom, op je 19e direct van school starten om van je hobby je bedrijf te maken. Zo is Harm van der Meulen eind 1999 met de Futurumshop begonnen. Hij is en was een fanatiek wielrenner en door de Futurumshop is dat nu ook zijn werk geworden. Bijna twintig jaar later is de Futurumshop uitgegroeid tot een bedrijf waar 65 mensen werken en die een omzet heeft van zo’n € 30 miljoen per jaar. De Futurumshop is een webshop, maar heeft ook fysieke vestigingen in Apeldoorn, Amsterdam, Utrecht en Emmerik (Duitsland).

Producten & Diensten

Bij de Futurumshop kun je via de webshop tal van fietsonderdelen en accessoires kopen. Naast wielrennen en mountainbiken worden er ook hardloopschoenen en andere accessoires verkocht en clinics gegeven, waarbij je leert om zelf het onderhoud aan je fiets uit te voeren. Toch is de Futurumshop het meest gespecialiseerd in sportkleding. De Futurumshop heeft een eigen all weather kledinglijn ontwikkeld, met een 4season jack. Deze all weather kledinglijn kun je negen maanden per jaar dragen.

De omzet van het bedrijf wordt voor 80% behaald in Nederland, voor de overige 20% zijn vooral Duitsland en België verantwoordelijk. De exportstrategie van de Futurumshop is erop gericht om vanuit ‘vlekken’ verder uit te breiden. Zo maar in een nieuw land beginnen doen ze niet snel, omdat het erg veel geld aan marketing kost om vanuit het niets in een land wat op te bouwen.

Terugkijkend op de afgelopen jaren noemt Van der Meulen de activiteiten aan het begin van deze eeuw in Frankrijk als de mooiste exportprestatie: ”we zijn al vrij vroeg na onze start in 2003 in Frankrijk begonnen met exporteren en hebben toen enorm geprofiteerd van de prijsverschillen tussen beide landen. Zo kostte een GPS systeem destijds in Nederland € 2.000,- en in Frankrijk slechts € 1.200,-. Dat verschil in prijs heeft ons geen windeieren gelegd en daardoor is dat toch de basis geweest van onze groei.”

Export Ambitie

In de toekomst wil de Futurumshop in Nederland en België verder uitbreiden en zich meer gaan richten op export naar Engelstalige landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen.

Exportlanden

België, Duitsland, Frankrijk