Nieuws

Potentie blijft onbenut: veel ondernemers durven niet over de grens te kijken

Bedrijven uit Nederland en Duitsland kunnen nog veel meer voor elkaar betekenen. Dat zeggen experts tijdens een inspiratiebezoek van Duitse journalisten aan Twente en de Achterhoek.

Demcon is een belangrijke speler uit Oost-Nederland. Foto: Jelmer Visser

De volgende morgen bezoekt de Duitse delegatie 247TailorSteel in de regio Achterhoek. Dit hightechbedrijf is marktleider en leverancier van op maat gesneden platen en buizen, een van de snelst groeiende in zijn soort. Het gezelschap journalisten is zichtbaar onder de indruk van de ambitie waarmee het bedrijf zich op de Duitse markt richt met een unieke online tool Sofia waar de klant zijn ontwerp uploadt en direct een offerte en levertermijn krijgt. Sales director Florian Matt vertelt hoe het bedrijf zijn grootste groei realiseert in Duitsland en binnenkort zelfs vestigingen in Noordrijn-Westfalen en Zuid-Duitsland wil openen.

Ondernemers Noordrijn-Westfalen en Oost-Nederland hebben zelfde mentaliteit

Tijdens de lunch – uiteraard mét Hollandse broodjes kroket – krijgen de journalisten presentaties met achtergrondinformatie over de economische kracht van Oost-Nederland. Pieter Dillingh, teammanager Innovative Fertigungsindustie Oost NL vertelt over de kracht van de regio, waar een groot aantal opleidings- en onderzoeksinstituten gevestigd is. Ook toonaangevende ondernemingen op het gebied van levensmiddelen, gezondheidszorg, en technologie.

Dillingh vertelt over de twee vlaggenschepen van Oost Nederland: Smart and sustainable industries en Concepts for a healthy life. Terwijl de regio bij het eerste vlaggenschip voorop loopt bij fotonica, smart grid en waterstof, kenmerkt het laatste vlaggenschip zich door unieke samenwerkingen op het gebied van voeding en gezondheid in de regio. “Met het programma TopFit, waarin provincie, innovatieve bedrijven en het Radboud UMC samenwerken, denken we grote gezondheidszorg voor de bevolking te kunnen boeken. Het programma is gericht op het voorkomen van ziektes en maximale kwaliteit van leven voor ongeneeslijk zieken. Wetenschappers denken dat TopFit op termijn twee jaar levenswinst kan opleveren.”

Potentie blijft onbenut

Hoogleraar prof. dr. Gert Jan Hospers, Stiftungsprofessor für den Wandel in Stadt und Region, houdt een voordracht over ‘Heimliche Helden’ uit het gebied. Hij vertelt over de overeenkomsten tussen de ondernemers uit de regio en Duitse buren, die beiden zeer ‘heimatverbunden’ zijn. Een ‘nuchtere’ mentaliteit, die zich kenmerkt door ‘aanpakken op een gelijkwaardige manier.’ Bij zijn vergelijking betrekt hij zowel de ‘harde als zachte economische factoren’.

Onder de eerder genoemde ‘Heimliche Helden’ schaart Hospers de meeste fietsfabrikanten van Nederland die hun oorsprong in het gebied hebben, de bekende beddenfabrikant Auping en zelfs een producent van draadjes van theezakjes. “Ook dat is hightech, want die draadjes moet én heel dun én zeer hygiënisch zijn.” Als kenmerkend voor het gebied, noemt hij het mission statement van een Overijsselse veevoederfabrikant: “Groot genoeg om te concurreren, klein genoeg om u te kennen.”

De lunch wordt inhoudelijk afgesloten met een voordracht over de INTERREG-projecten, die met Europees geld innovatieve, grensoverschrijdende samenwerking tussen Europese regio’s stimuleren. Projectleider Alex van Geldrop vertelt over de grote mogelijkheden die er dankzij Europees geld voor ondernemers zijn gekomen en somt een groot aantal succesvolle projecten op die met INTERREG-gelden een flinke boost hebben gekregen en waardoor duizenden nieuwe banen zijn ontstaan. Rocket, IPRO-n, Mind (Medical Innovation), Digipro en Bionica in KMU. Een aanmoediging aan de Duitse ondernemingen heeft hij ook. “Veel potentie blijft nog onbenut, omdat ondernemers in hun eigen gebied blijven en niet over de grens durven kijken.”

Lokale leveranciers

Ter afsluiting gaat het gezelschap naar de high tech firma Bronkhorst in Ruurlo, dat het wereldwijd meest uitgebreide programma aan thermische massadoorstromingsmeters en –regelaars, produceert. De producten van Bronkhorst worden letterlijk overal in de wereld ingezet. Kellog’s, Coca Cola, melkpakken en ijsjes. Niemand kan zonder de producten uit de Gelderse Achterhoek.

Het bedrijf is met 500 medewerkers de belangrijkste werkgever in de omgeving en is zich zeer bewust van die verantwoordelijkheid, vertelt manager Distributor Sales Pim van der Hall. Een voorbeeld daarvan is de nieuwe bedrijfskantine: omdat er elders in het dorp geen grote feestzalen zijn, is deze ook beschikbaar voor evenementen voor de lokale bevolking.

“Als in de fabriek iets kapot gaat, kijken we van oudsher eerst of we het bij een lokale leverancier kunnen betrekken, voordat we het elders goedkoper kunnen halen.”

Samen wereldkampioen

En, heeft de tweedaagse expeditie langs innovatieve bedrijven uit het Oosten nu iets opgeleverd, is de vraag? Hartmut Rosowski, Leiter van de Repräsentanz Düsseldorf van de Deutsch Niederländische Handelskammer, die de reis begeleidt, zegt het treffend. “Veel innovaties komen juist uit Oost-Nederland. Er zijn natuurlijk veel regio’s die innovatief zijn, maar het Oosten wordt onderschat. Zowel door de Nederlanders zelf maar ook door de Duitsers.” Dat misverstand is na deze reis natuurlijk definitief uit de wereld.

Hans Brouwers van ontwikkelingsmaatschappij OostNL is blij met de grote belangstelling uit Duitsland en ziet goede mogelijkheden voor samenwerking in de toekomst. “Als Nederland en Duitsland een land zouden vormen dan waren we wereldkampioen in voetbal én innovatie!”

Tekst: Arjan Paans en Jelmer Visser