Vorige week gaf staatssecretaris Mona Keijzers het startsein voor een driedaagse handelsmissie naar Japan. Vanwege corona vond het deze keer digitaal plaats. De belangstelling was groot: bijna 600 deelnemers uit Nederland en Japan hadden zich ingeschreven. Daarmee was het voor Nederland de grootste online handelsmissie ooit naar een individueel land.
De digitaliseringsmissie bestond uit drie onderdelen: SMART Agri, SMART Industry en SMART Services. Vooral voor het agrodeel bestond een enorme belangstelling. Meer dan 60% van de totale aanmeldingen hadden zich hiervoor ingeschreven. Er werd in het bijzonder ingezoomd op robotisering en automatisering in Digital Dairy, een data-gedreven aardappelketen en de glastuinbouw.
GO4EXPORT programmamanager Oost NL mocht de Smart Agriculture track organiseren. Nederlandse Agri-Tech bedrijven kunnen in contact komen met Japanse bedrijven en leren welke mogelijkheden er liggen in Japan. Voor dat onderdeel meldden ruim 230 Japanse bedrijven zich aan.
Beeld: Industrial Studios