Nieuws

Verborgen parels e-commercemarkt

Via onze GO4EXPORT-partner evofenedex - Wat zijn voor Nederlandse onlineverkopers de verborgen parels in de Europese e-commercemarkt? Welke non usual suspects countries bieden cross-border verkopers veel kansen, groeien snel en stellen zich steeds meer open voor internationale verkopers? Dat zijn de interessante landen voor onlineverkopers om je op te oriënteren en te kijken of deze in jouwinternationaliseringsstrategie passen. Op basis van internetdichtheid, omzet van e-commerce en inwonersaantallen vallen er 6 landen op waar de komende jaren grote groei te behalen is: Italië, Denemarken, Noorwegen, Polen, Tsjechië en Zweden.

Tijdens een exportbijeenkomst van MKB Trade Office, begin dit jaar over Scandinavië bleek de belangstelling voor Zweden en Denemarken erg groot te zijn. Na deze bijeenkomst hebben spontaan diverse bedrijven aangegeven belangstelling te hebben voor een handelsreis naar Zweden en kennis te willen maken met mogelijke handelspartners aldaar.

Ook belangstelling voor de Scandinavische markt? Meld je aan voor de GO4EXPORT Handelsmissie Zweden.  

e-commercemarkt

Zweden, Denemarken, Noorwegen, Polen, Tsjechië, Italië

Deze zes markten voldoen aan een aantal eigenschappen die aantonen  dat de e-commercemarkt zich sterk ontwikkelt. Het zijn landen waar consumenten al veel online winkelen, maar toch brengen ze verschillende uitdagingen met zich mee. De landen zijn geselecteerd op grond van een onderzoek van Salesupply en de expertgroep Cross-border E-commerce van ShoppingTomorrow. Als basis hebben zij naar Europese landen gekeken, waar de komende jaren de meeste groei te verwachten is op grond van de huidige internetpenetratie, het percentage mensen dat online shopt, de inwonersaantallen en het percentage relatieve en absolute groei van alle Europese landen. De uitdagingen zitten vooral in lokalisatie, sales, marketing en logistiek, wat essentiële aspecten zijn voor een succesvolle uitrol naar een nieuwe markt. Wat de grootste uitdagingen voor de verschillende cross-border ondernemers zijn en wat de beste oplossingen zijn, is moeilijk te zeggen. Wel is duidelijk dat iedere ondernemer een oplossing op maat nodig heeft.

Italië: grote markt in opkomst

Met wat ondersteuning van de regering en buitenlandse verkopers kan Italië zich op korte termijn tot een van de grootste e-commercemarkten van Europa ontwikkelen. De snelle digitalisering van het land, die op dit moment plaatsvindt, draagt daar veel aan bij. Daarnaast gedragen Italiaanse consumenten zich steeds meer als cross-border consument. De toegenomen populariteit van online marktplaatsen en de grote fashionmarkt spreken het koopgedrag aan van vooral jonge Italiaanse consumenten, die erg in het nu proberen te leven.

Ook de vaak vermogende oudere Italianen vormen een grote markt op zich. Het is echter nog lastig hen via e-commerce verkoop te bereiken. In veel gevallen komt dit door een gebrek aan vertrouwen in vervoerders die de levering verzorgen. Er zijn ontwikkelingen op het vlak van leveropties, bijvoorbeeld de opkomst van pick-uppunten, maar vaak staan deze nog in de kinderschoenen. De grootste uitdaging voor zowel Italiaanse als buitenlandse verkopers is een snelle levering naar het minder goed bereikbare zuidelijke deel van het land. Logistiek gezien is het aan de cross-border verkoper om te bepalen hoe hij zo competitief mogelijk kan leveren. Dat kan met een lokaal of internationaal magazijn. Overweeg dit zorgvuldig en bekijk welke lokale lastmilecarrier daar goed bij past. Om de kansen en uitdagingen wat algemener op een rij te zetten, is gekeken naar de eerdergenoemde 4 belangrijke aspecten in cross-border e-commerce: lokalisatie, sales, marketing en fulfilment.

Lokalisatie en sales

Lokalisatie is een van de sleutels tot cross-border succes. Om te starten met verkopen in een nieuwe markt moet je consumenten zover krijgen dat ze een buitenlandse webshop verkiezen boven een domestic webshop. Consumenten over de hele wereld geven er de voorkeur aan te winkelen en te communiceren in hun eigen taal en met tools die voor hen bekend zijn. Zorg dan ook voor een volledig gelokaliseerd productaanbod op je webshop, voorzien van lokaal veelgebruikte betaalmethoden (bijvoorbeeld Vipps in Noorwegen en Swish in Zweden), lokale leveropties (bijvoorbeeld parcel locker delivery in Denemarken), lokale retourmogelijkheden en de optie om contact op te nemen in de taal van de consument (vooral essentieel in Tsjechië, Polen en Italië). Daarnaast is het verstandig per land de populaire verkoopkanalen te bekijken. Zo is het goed te weten dat consumenten in Polen en Italië erg gericht zijn op kopen op online marktplaatsen. Verdiep je dus in de lokale voorkeuren.

Marketing

Voor Italiaanse consumenten is de eerste indruk enorm belangrijk. Noorse consumenten zijn erg merk- en productloyaal en voor Zweedse consumenten staat duurzaamheid zeer hoog in het vaandel. Dit zijn (product)aspecten die je kunt inzetten om ervoor te zorgen dat een consument op je webshop blijft, overtuigd raakt om een aankoop te doen en eventueel in een later stadium weer terugkomt voor een volgende aankoop. Online marketing is in elk van deze landen flink groeiende. Met name voor de jongere generaties is social media het voornaamste kanaal om te adverteren. In Zweden en Noorwegen worden influencers steeds belangrijker. Omdat gebruikers van social media hiervan steeds bewuster gebruikmaken, is voor deze landen een goed doordachte influencerstrategie een uitstekende manier om je merk op te bouwen. Hoewel social media de boventoon voeren, mogen traditionele media nog niet worden uitgevlakt. Zo is in Noorwegen de krant een nog veelgebruikte plek om te adverteren en hebben tv-commercials in Italië nog een flink bereik. Kijk dus per land goed naar de vruchtbare plekken om te adverteren.

Fulfilment

In z’n algemeenheid kun je stellen dat consumenten in de non usual suspects countries kiezen voor een snelle levering. Misschien nog wel belangrijker is dat de levering bij voorkeur gratis is. Ook de retourprocedure is een belangrijk onderdeel van een succesvolle logistieke uitrol. Net als de levering is retourneren van gekochte producten bij voorkeur gratis, en is het wenselijk een lokaal retouradres aan te bieden. Zoals gezegd is zeker in Italië het vertrouwen in logistieke dienstverleners nog gering. Elk land brengt zo zijn voorkeuren met zich mee voor de locatie van levering en de service die daarbij komt kijken.

Conclusie

De 6 non usual suspects countries, Denemarken, Italië, Noorwegen, Polen, Tsjechië en Zweden, zijn voor Nederlandse onlineverkopers met cross-border ambities interessante markten. Het zijn markten die snel volwassen worden of momenteel een enorme groei doormaken. Dat biedt cross-border verkopers veel kansen, maar ook enkele uitdagingen. Een goede strategie op het gebied van lokalisatie, marketing en logistiek is daarbij de sleutel tot succes.

Er is echter voor een cross-border uitrol naar een van de landen geen blauwdruk. Iedere ondernemer is uniek en kent andere uitdagingen. De ene markt past wellicht beter dan de andere. Het blijft belangrijk naar je eigen situatie te kijken; wat doet de concurrentie in een cross-border bestemming? Hoe is de logistiek daar geregeld? Wat voor marketingstrategie ga je hanteren? Met deze zaken in het achterhoofd kun je als cross-border verkoper een analyse maken van de markt die voor jou de meeste potentie heeft.

Lees meer: evofenedex, partner GO4EXPORT