Nieuws

Eerste verjaardag ‘testsupermarkt’ go2market in Keulen 

Duitsland heeft sinds vorig jaar een heuse testsupermarkt waar nieuwe producten en producten die in andere landen al succesvol zijn, in de schappen liggen. Na een aantal succesvolle jaren in Wenen, opende go2market een tweede marktonderzoekwinkel in Keulen. Het afgelopen jaar lagen er ook verschillende Oost-Nederlandse producten in de testsupermarkt. Jochem Wolthuis begeleidt bedrijven die in de go2market een aantrekkelijke start zien op de Duitse retailmarkt.  

go2market go4export

Go2market heeft een uniek real-life marktonderzoeksinstrument ontwikkeld dat werkt met stationaire supermarkten en echte consumenten die de socio-demografie van het respectievelijke land vertegenwoordigen. Het panel telt tot 1.500 leden in Oostenrijk en 3.000 leden in Duitsland. 

go2market

Het gaat om leden die een maandelijks bedrag betalen en daar een shopkrediet voor krijgen. Niet iedereen kan zomaar lid worden. Het moet gaan om een representatieve afspiegeling van de Duitse consumenten. Het lidmaatschap is voor drie, zes of twaalf maanden. De testconsumenten krijgen €55 boodschappentegoed per maand, maar betalen zelf maar ongeveer een derde van dat bedrag. Enkele dagen na het winkelen krijgen de klanten een online-vragenlijst voor een vrijwillige beoordeling. 

Oost-Nederlandse producten in de schappen 

Jochem Wolthuis, agrofoodmakelaar Duitsland voor Oost NL, is contactpersoon voor Nederlandse fabrikanten. Het afgelopen jaar laten (Oost-)Nederlandse merken als Cool Best, Innogusto, Healthy People, Heihoef Pork, Smoked Eggs, De Kleine Keuken, Quality Food Group, UmaMeats, Tapas Club en Fruit Fly Super Ninja in de schappen. Wolthuis: "Het is interessant voor start-ups, maar ook voor grote levensmiddelfabrikanten, zoals Nestlé en Unilever. Je kunt je product op de markt aanpassen en je hebt met de resultaten argumentatie in handen bij onderhandeling met de echte supermarktketens. Als je ziet hoeveel moeite je moet doen om in het schap te komen bij Rewe of Edeka. Je moet eerst betalen en slaat het niet aan dan mag je er weer uit."  

Ben Bekhuis, Head of Sales van Heihoef Pork, kijkt positief terug op de deelname: “go2market geeft ons als leverancier inzicht in de mate waarin de consument het product waardeert, of de verpakking klopt en of de prijs-kwaliteitverhouding in orde is.”  

Gijsbert Bos, eigenaar van SmokedEggs: “Ik ben erg blij en tevreden met de professionele samenwerking met go2market. De inzichten van het marktonderzoek zijn nuttig en de organisatie rond de hele pilot verliep soepel en ongecompliceerd.”  

Meer weten en aanmelden? 

Vanaf 1 september is de categorie vleesvervangers aan de beurt. Wilt u uw plantaardige vleesalternatief testen in testsupermarkt go2market in Keulen? Meld u dan aan bij Jochem Wolthuis via: jochem [dot] wolthuis [at] oostnl [dot] nlrel="noreferrer noopener" target="_blank" 

Bijlage