Nieuws

Deze 9 Nederlandse startups maken de Grüne Woche ‘groener’

Naast de blokjes kaas van Frau Antje treffen bezoekers van de Grüne Woche dit jaar onder meer ook vegetarische kebab en burgers met algen. Agrofoodmakelaar Duitsland Jochem Wolthuis, in opdracht van de provincies Overijssel en Gelderland in het exportstimuleringsprogramma GO4EXPORT, neemt 9 startups mee naar Berlijn, die gericht zijn op duurzame kringlooplandbouw en vegetarische en veganistische producten.

Beurs

Foto: Messe Berlin GmbH

De Grüne Woche in Berlijn is traditioneel de internationale consumentenbeurs waar Nederland schittert met de kaas van Frau Antje, eieren, fruit, groente, vlees en tulpen. De editie van 2020 wordt door de inzet van agrofoodmakelaar Jochem Wolthuis van GO4EXPORT ‘groener’ met 9 Nederlandse bedrijven die vegetarische en veganistische producten aanbieden.

Dat deze voedselproducenten met kringlooplandbouw, vegetarische en veganistische producten de Nederlandse hal van de 85ste Grüne Woche komen verrijken, is geweldig, zegt Wolthuis. “We tonen naast de producten waar we van nature in Duitsland om bekend staan, dat we ook voorop lopen in voedselinnovatie. Dit zijn startups met een heel vernieuwend en origineel aanbod. Elk bedrijf heeft hele originele oplossingen voor de voedseluitdagingen van de toekomst gevonden, en door hun gezamenlijke aanwezigheid in Berlijn vormen zij een hele sterke, opvallende combinatie. ”

Trefpunt voor 80 landbouwministers

De Grüne Woche in Berlijn is de grootste landbouw- en foodbeurs ter wereld, en is ook het trefpunt van meer dan 80 landbouwministers uit de hele wereld, waaronder de Nederlandse landbouwminister Carola Schouten. De beurs vindt plaats 17 tot en met 26 januari 2020 en trekt waarschijnlijk zo’n 400.000 bezoekers, met name consumenten.

Dat is voor de startups een hele goede kennismaking met de Duitse markt, vindt Wolthuis. “Je komt niet per se voor de directe business leads. Maar je laat de beursbezoekers, consumenten,  je nieuwe producten proeven en krijgt directe feedback. Dat is waardevol voor het opzetten van je internationale strategie van deze nieuwe bedrijven.”

Duitsland in de Top 6 meeste vegetariërs ter wereld

Duitsland is alleen al vanwege de omvang een uiterst interessante markt voor Nederlandse innovaties. Maar daarbij komt dat de Duitse consument nog veel meer waarde hecht aan de herkomst en de duurzaamheid van het product, zegt Wolthuis. “Duitsland staat wereldwijd in de Top 6 van landen met de meeste vegetariërs. Dat zie je niet alleen terug in speciale supermarktketens met biologische en veganistische producten. Het vegetarische en veganistische schap is de afgelopen jaren ook in de gangbare supermarkten heel sterk gegroeid.”

Als ‘agrofoodmakelaar’ heeft Wolthuis ruime ervaring opgedaan in de handelsrelatie tussen Duitsland en Nederland. Zo ontving hij afgelopen jaar een grote delegatie inkopers van vooraanstaande Duitse foodinkopers van retailerketens en toeleveranciers van grote bedrijfskantines. Ook hen liet hij kennismaken met de Nederlandse startups en vegetarisch en vegan food.

“Men was echt onder de indruk. Vooral ook omdat deze bedrijven zijn ontstaan in het ecosysteem Foodvalley, een broedplaats van nieuwe vooruitstrevende bedrijven door nauwe samenwerking met de universiteiten in Wageningen en Nijmegen en overheidsinstanties.” Wolthuis heeft de startups geselecteerd samen met GO4EXPORT-partner Food Valley, het Proteïne Cluster en StartLife. “Samen laten we zien welke kant het opgaat met voedsel. Juist deze startups kunnen dat verhaal heel enthousiast vertellen. Ze zijn origineel en ze geloven in het product.”

Kijk breder dan de supermarkt

Maar Wolthuis daagt de Nederlandse producenten ook uit om breder te kijken dan alleen de supermarkt. “We hebben een aantal algentelers, zij kunnen hun algen ook aanbieden als halffabricaat.” Ook wijst de agrofoodmakelaar nadrukkelijk naar de ontwikkelingen in het zogenaamde segment ‘foodservice’. “Kijk wat er gebeurt in bedrijfskantines of in ziekenhuizen. Ook daar groeit de belangstelling en acceptatie.”

De kans is groot dat de Nederlandse producten hun weg naar de Duitse consument vinden, schat hij in. Toch is het hebben van een goed product alleen niet voldoende, zegt hij. “Je moet je huiswerk goed doen. Daar helpen we via GO4EXPORT mee. Zo kan je met onze ‘Groeiversneller’ bijvoorbeeld je communicatie en verpakking op de Duitse markt afstemmen. En verder helpen we je op weg bij het leren kennen van de juiste mensen.”

Samen de Duitse markt op

De Grüne Woche vormt een begin van de gezamenlijke leercurve van de startups, zegt hij. “We trekken samen op en delen onze ervaringen. We helpen elkaar ook door samen te communiceren dat je met deze producten investeert in je eigen gezondheid en een beter klimaat.” Wolthuis vindt die boodschap passend bij de nieuwe tijdsgeest. “Het is meer dan een nieuwe foodtrend, het is gaat om niets minder dan een verandering van onze eetcultuur. De traditionele bedrijven staan ook voor de uitdaging om te vernieuwen. Wij laten zien dat de verandering mogelijk is.”

In maart is de grote foodservicebeurs Internorga in Hamburg. Ook daar staan enkele Nederlanders, waaronder Unameats. “We hopen verder nieuwe Duitse delegaties naar Nederland te halen voor inspiratie. Daarnaast willen we ons laten zien op Duitse vakbeurzen, of een Hausmesse van een grote Duitse supermarkt. Dan volgt de Foodvalley Summit in Wageningen aanstaande oktober. Een mooie kans om Duitse gasten uit te nodigen. We sluiten 2020 af met een Holland Paviljoen op de Health and Natural Ingredients Beurs in Frankfurt.”

Dit artikel verscheen eerder op Duitslandnieuws.