Nieuws

BLOG: Gewoon doen, zo’n Holland paviljoen

De afgelopen maand begeleidde Judith van de Bovenkamp in China twee groepen bedrijven in hun deelname aan een collectief Holland paviljoen. Dit tijdens twee belangrijke beurzen: Semicon China, de grootste beurs voor de semiconductor industrie in Azië, en IE Expo Shanghai, een voorname beurs op het gebied van milieutechnologie. In dit blog vat zij samen wat je als Nederlandse ondernemer kunt halen uit deelname aan een Holland paviljoen.

Holland paviljoen

Nederlandse expertise gewenst

In een recent artikel in de Financial Times wordt weer benadrukt dat China járen achter loopt op het westen in de ontwikkeling van haar semiconductor industrie, en dat het China maar niet lukt om zelfvoorzienend te worden in de volledige keten van ontwerp tot verpakking. Er blijft veel vraag naar hoogwaardige producten en kennis op dit gebied, en als één van de drie landen ter wereld die de semiconductor keten volledig kan aanbieden, is er veel interesse in Nederlandse producten en diensten. Het is als Nederlands bedrijf dus erg relevant om jezelf goed in deze markt te positioneren.

Hetzelfde geldt voor milieutechnologie. China’s snelle economische opkomst eist zijn tol op water- en luchtkwaliteit. Strengere regelgeving en handhaving zorgen ervoor dat Chinese bedrijven technologie nodig hebben om vervuiling te beperken. Omdat goede lokale technologie vaak niet voorhanden is, bieden deze ontwikkelingen grote kansen voor Nederlandse bedrijven.

Ondersteuning voor Nederlandse bedrijven in China

Hoe zet je de eerste stappen op een potentieel zeer interessante buitenlandse markt? In een Holland Paviljoen kunnen Nederlandse ondernemers zich collectief presenteren. Dit heeft verschillende voordelen. Zo zijn de kosten voor een stand binnen een Holland Paviljoen aanzienlijk lager dan wanneer je als bedrijf een eigen stand moet laten ontwerpen en bouwen, en is de Holland Branding die door de rijksoverheid is ontwikkeld een sterk merk om jezelf in het buitenland mee te presenteren.

Holland Paviljoens worden georganiseerd onder toezicht van een overheidsinstantie in Nederland, en in samenwerking met het postennetwerk in China. Dat zijn de ambassade, consulaten en Netherlands Business Support Offices (NBSOs). Een fijn bijkomend voordeel is dat er verschillende vormen van financiële ondersteuning vanuit de overheid zijn voor bedrijven die deelnemen aan een paviljoen. Het loont zich zeker om na te gaan of jouw bedrijf in aanmerking komt voor een missievoucher, en wellicht heeft jouw regionale ontwikkelingsmaatschappij daarnaast nog andere middelen beschikbaar.

En wat heb je daar als bedrijf dan aan?

"Je moet aan je Chinese klanten laten zien dat je de Chinese markt serieus neemt. Dat doen wij door ieder jaar in het Holland Paviljoen op Semicon te staan; het is een mooi moment om het contact met bestaande en nieuwe contacten in China aan te halen", zegt Frank Boschman van Boschman Technologies, een bedrijf dat geavanceerde verpakkingen ontwerpt.

Mannes Westhuis van BKB Precision, dat is gespecialiseerd is in het bewerken van high performance plastics voor de maakindustrie, voegt daaraan toe: "Het is goed voor ons om onszelf hier te presenteren. Niet alleen naar de Chinese markt toe, maar ook omdat er CTOs en technische ontwikkelaars van Europese bedrijven op deze beurs rondlopen."

Voor veel deelnemende bedrijven is het gezamenlijke optrekken tijdens een beurs een belangrijke reden om deel te nemen. "Dit is dé manier om aan de Chinese markt te laten zien dat wij als Nederland de volledige semiconductor-keten in huis hebben, en dat Sempro daar onderdeel van is", zegt Ewald Peters van Sempro Technologies.

Binnen de deelnemers vind je zowel ervaren ondernemers als startende bedrijven. Twan van Heesch van het Brabantse United Pipeline Products zegt bijvoorbeeld: "We exporteren inmiddels naar zestig landen, maar de Chinese markt is erg interessant voor ons, omdat men hier nu inziet dat Nederland gedegen oplossingen kan bieden voor de Chinese milieuproblematiek." Robert Gerard van NX Filtration zet daar tegenover: "Wij zijn een relatief jong bedrijf, dus dit is een efficiënte manier voor ons om de markt hier te verkennen. De eerste orders hebben we op de eerste beursdag al gescoord."

Een andere reden voor deelname is de perceptie van het merk 'Holland' in China: "Nederlandse technologie wordt in China als hoogwaardig gezien. Door onszelf hier te presenteren in de Holland huisstijl, kunnen we onszelf onderscheiden van Chinese concurrentie", zegt Jeroen van Hapert van Tempress Systems.

Gewoon doen, zo'n Holland paviljoen

Wanneer je als Nederlands bedrijf een eerste stap wilt zetten op de Chinese markt, of bereikbaar en zichtbaar wilt blijven voor (potentiële) klanten in China, kan deelname aan een Holland paviljoen uitkomst bieden. Waarom zou je immers zelf het wiel uitvinden, met alle bijkomende kosten, als je in kunt stappen in iets dat kant-en-klaar voor je wordt aangeleverd?

Ben je benieuwd voor welke buitenlandse beurzen er een Holland paviljoen georganiseerd wordt in jouw sector? Houd dan de website van RvO en Internationaal Ondernemen in de gaten.

De Holland paviljoens op Semicon China en IE Expo China zijn gezamenlijk georganiseerd door GO4EXPORT, RvO, het Holland Innovation Network China, BCSEMI NL, de BOM, het Ministerie van I&W en het NBSO Wuhan.

Dit artikel werd op 6 mei 2019 gepubliceerd op China2025.nl, een crowdblog gemaakt voor en door Nederlandse China professionals.