Bedrijfsprofielen

Guide ID

Guide ID

Guide ID is opgericht in 2004 met het idee om zo veel mogelijk museumbezoekers culturele informatie te bezorgen. Managing Director Frits Polman: "Ik ben een creatief persoon en heb veel ideeën voor de toekomst van het bedrijf. Soms heb ik zo veel ideeën dat de rest van de Guide ID team een beetje gek van me wordt. Ik hou natuurlijk van mijn drie kinderen, en ik ben gek op tennis, snowboarden, uitgaan met vrienden en reizen naar andere landen."

Guide-ID bestaat sinds 2004 en maakt vanaf 2009 de Podcatchers. Het bedrijf verzorgt de technische productie, de begeleiding van museumbezoekers, onderzoek en marketing.  Er zijn tien medewerkers in dienst en op inhuurbasis is er samenwerking met 25 partners. Een tip van Frits Polman: "Werk met lokale mensen, anders is het heel erg moeilijk om binnen te komen. Bedrijven willen uiteindelijk meestal graag zaken doen met een bekende."

Producten & Diensten

Het product Podcatcher brengt musea tot leven en ondersteunt bezoekers tijdens hun bezoek aan een museum. "Het is in het gebruik heel simpel en dat is ook de bedoeling. Mensen moeten er zo weinig mogelijk van merken dat ze met een slim apparaatje rondlopen. Zij komen voor de kunstwerken en willen zich daar volledig op kunnen concentreren. Daarom werken we ook alleen met geluid en niet met schermen." Podcatchers zijn dan misschien makkelijk te gebruiken en ze ogen eenvoudig, toch houdt daarmee de service van Guide ID niet op. "We verzamelen veel informatie voor de opdrachtgever. Zoals bij welke kunstwerken de bezoeker stilstaat, hoelang en welke culturele informatie hij opvraagt. Wij koppelen deze gegevens terug, zodat het museum zijn collectie en looproute daarop kan afstemmen."

Export Ambitie

Marktleider zijn in Nederland is niet genoeg voor eigenaar Frits Polman van Guide ID. Exporteren naar tien landen doet hij al, en nu is Amerika aan de beurt. In november 2015 ontving het bedrijf aan de Maagdenburgstraat de Oranje Handelsmissie Fonds prijs, een initiatief van ING, KLM, MKB Nederland en het Ministerie van Buitenlandse Zaken om het belang van internationale handel voor Nederland te onderstrepen. Met de eervolle prijs ontvangt Guide ID een jaar lang begeleiding bij het verkennen van, en voet aan de grond krijgen in de USA en wellicht ook Canada. Daarmee is meteen ook de ambitie duidelijk. Niet stil zitten maar uitbreiden. Dat hoeft niet meteen groots en snel, wél goed doordacht. Ook Frankrijk, Italië en Spanje staan op de lijst van te veroveren markten.

 

Exportlanden

België, Denemarken, Duitsland, Engeland, Ierland, Schotland, Wales, Zweden en Zwitserland, Curaçao.

Podcatchers

Het product Podcatcher brengt musea tot leven en ondersteunt bezoekers tijdens hun bezoek aan een museum. "Het is in het gebruik heel simpel en dat is ook de bedoeling. Mensen moeten er zo weinig mogelijk van merken dat ze met een slim apparaatje rondlopen. Zij komen voor de kunstwerken en willen zich daar volledig op kunnen concentreren. Daarom werken we ook alleen met geluid en niet met schermen." Podcatchers zijn dan misschien makkelijk te gebruiken en ze ogen eenvoudig, toch houdt daarmee de service van Guide ID niet op. "We verzamelen veel informatie voor de opdrachtgever. Zoals bij welke kunstwerken de bezoeker stilstaat, hoelang en welke culturele informatie hij opvraagt. Wij koppelen deze gegevens terug, zodat het museum zijn collectie en looproute daarop kan afstemmen."