Bedrijfsprofielen

Ardagh Group

Ardagh Group

Ardagh Group is een leider in de verpakkingsindustrie met meer dan honderd productielocaties wereldwijd. Het beursgenoteerde concern heeft haar activiteiten in twee divisies ondergebracht: metalen- en glasverpakkingen.

In de fabriek in Deventer, zijn circa 400 fte werkzaam (300 productie, 100 ondersteunende staven). Directeur Jan de Bruin kent het bedrijf van binnen en buiten; vanuit zijn controllerfunctie is hij vanaf 1996 overgestapt op de productie en sinds 2009 is hij fabrieksdirecteur. Diverse overnames hebben gezorgd voor een bestendige toekomst, door bijvoorbeeld de geavanceerde productielijn die blikken uit een stuk perst.

Producten & Diensten

In Deventer staat dus een van de grootste fabrieken van het Ardagh concern (Metaaldivisie), waar jaarlijks meer dan een miljard blikken en meer dan 2 miljard deksels worden geproduceerd voor de voedselindustrie. (Ter illustratie; voor deze blikken wordt jaarlijks 13 maal het gewicht van de Eiffeltoren aan staal verwerkt en achter elkaar gelegd gaan de blikken twee maal de wereld rond.) De blikken, die in Deventer worden geproduceerd, worden overal ter wereld verkocht.

”We zijn ons zeer bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid zoals de veiligheid van ons personeel en de gezondheid van de consument. We maken deel uit van de voedselketen, dat houdt in dat we zeer streng worden gecontroleerd en voldoen aan de BRC/IOP norm voor verpakken van voedsel. Daarnaast zijn al onze hulpgrondstoffen FDA goedgekeurd 9 (FDA - U.S. Food & Drug Administration)”, aldus De Bruin.

Recyclen, duurzaamheid, innovatie
Ardagh neemt actief haar rol, om duurzaam met de grondstoffen om te gaan. “Wij willen blijven voldoen aan de klantvraag door innovatieve en duurzame producten te leveren voor een marktconforme prijs”, zegt Jan de Bruin. “We verspillen zo weinig mogelijk in ons productieproces en daarnaast is de blikverpakking van zichzelf al duurzaam. Een blik kan oneindig worden gerecycled en is daardoor officieel een permanent materiaal. Nederland is trouwens kampioen recyclen, ruim 93% van alle blikjes worden weer omgesmolten tot nieuw staal.
“Innoveren is een constante factor, zoals deksels met treklipje die makkelijker opengaan, en blikken die door middel van luchtdruk fraai gevormd kunnen worden. Innovaties vergen vaak meer tijd en grondig testen dan je vooraf bedenkt. Het biedt evenzeer kansen in een markt die constant in beweging is,” besluit de Bruin.

Exportlanden

Ardagh is wereldwijd actief