Bedrijfsprofielen

Apeldoorns Palletbedrijf BV

Apeldoorns Palletbedrijf BV

Martin Boezaart hielp zijn vader met het inzamelen van kapotte pallets voor het maken van brandhout. “Wat zonde, je kunt ze ook repareren en weer verkopen”, dacht hij. Zo richtte Martin op 23-jarige leeftijd in 1987 zijn Apeldoorns Palletbedrijf op. Nu ruim 30 jaar later is het een grote speler geworden op de Nederlandse palletmarkt. Op jaarbasis worden meerdere honderdduizenden pallets gerecycled en hetzelfde aantal nieuw verkocht.

Producten & diensten

Het recyclen van kapotte pallets is de corebusiness. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten. Bedrijven hoeven kapotte pallets niet meer als afval weg te gooien en zij krijgen tegelijkertijd bruikbare pallets terug. Martin: “Een pallet kan gemakkelijk 30 jaar mee en tot gemiddeld zeven keer gerepareerd worden. Bedrijven kiezen vanwege MVO voor onze pallets, maar vaker is de 10% lagere prijs doorslaggevend. Een ander belangrijk argument is onze leveringsbetrouwbaarheid. Je wilt als bedrijf niet zonder pallets komen te zitten, want dan valt alles stil”.

Het bedrijf beschikt in Apeldoorn over een eigen werkplaats en een opslag van 16.000 m2. Hier kunnen gemiddeld 120.000 pallets staan, zodat er altijd en snel geleverd kan worden op klantvragen. De tien personeelsleden maken van afvalhout en kapotte pallets weer nieuwe pallets of bekistingen op maat. Ook kunnen opzetranden gemonteerd worden of pallets en kisten deels van kunststof gemaakt worden. Kleinere houtdelen worden vermalen en hergebruikt in speeltuinen, zo wordt 100% gerecycled.

Export Ambitie

Voor de toekomst verwacht Martin dat de jaarlijkse groei van 10 tot 15% zich zal voortzetten. Naar verwachting zal het omzetaandeel uit het buitenland belangrijker gaan worden.

Exportlanden

Duitsland, België, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Spanje.

Exportgroei
“Wij hebben zo’n 250 tot 280 klanten die we wekelijks bedienen en zo’n 400 waar we eens per kwartaal inzamelen en leveren. Van de omzet komt zo’n 20% uit het buitenland. Dit is vooral ontstaan door Nederlandse klanten die actief zijn in het buitenland. Via deze bedrijven kwamen weer nieuwe contacten. Zo hebben we nu zo’n 20 grote klanten in Duitsland en dit aantal groeit nog steeds. Onze klanten zijn onze beste verkopers. Wij doen nauwelijks wat aan acquisitie. Bijna alle klanten van het eerste uur doen nog steeds zaken met ons, daar zijn we trots op”.