AFP
Apeldoorn Flexible Packaging (AFP) ontwikkelt en produceert flexibele verpakkingsfilms en folies. Zowel voor levensmiddelenverpakkingen, als stretchfolie om producten op pallets te beschermen en veilig te vervoeren. Maar ook technische films voor de bouw of auto-industrie.
Wie langs het bedrijf AFP aan de Laan van Westenenk rijdt, heeft waarschijnlijk niet door dat hier 24 uur per dag, 7 dagen per week, 51 weken per jaar wordt geproduceerd. 50 miljoen kilo folie rolt hier per jaar van de band af.
Producten & Diensten
AFP is een prachtig voorbeeld van een innovatief Apeldoorns bedrijf met een indrukwekkende klantenkring en toch nog altijd een beetje onbekend voor de gemiddelde Apeldoorner. Maar niet voor klanten als Coca-Cola, Nestlé en Heineken. Zo worden in heel Rusland de pallets met het bier van Heineken ingepakt met AFP-stretchfolie. En ook als consument is de kans groot dat je regelmatig producten koopt waarvan de verpakking gemaakt is met folie van AFP. Ruim 80% van de broodverpakkingen is afkomstig van AFP.
Bij AFP werken 225 medewerkers waarvan meer dan 80% in de gemeente Apeldoorn wonen. Samen zorgen ze voor een omzet van zo’n 115 miljoen euro per jaar. Maar liefst driekwart van deze omzet is export. AFP levert aan klanten wereldwijd, met een focus op West-Europa. Maar er wordt ook geëxporteerd naar Korea, Indonesië, India, Zuid-Afrika, Rusland, Mexico en VS. De verwachting is dat die export nog verder gaat groeien, met name in de Aziatische landen en de Verenigde Staten.
Export Ambitie
Momenteel is AFP bezig met de grootste investering uit de 50-jarige geschiedenis van het bedrijf: een nieuwe machinelijn voor pallet omwikkelfilm. “Hiermee kunnen we weer een kwaliteitssprong maken en kan 40% meer volume gerealiseerd worden.”
Exportlanden
wereldwijd, focus op West-Europa
Voortdurend innoveren
Waarom komen deze klanten bij AFP? "We zijn kwalitatief heel goed, zo niet de beste ter wereld in onze markten", zegt algemeen directeur Frank van den Berg. "En door voortdurend innoveren, willen we die plek houden. We produceren met de nieuwste multilayer technieken (maar liefst 51 laagjes) en kunnen met de klant meedenken, van de juiste samenstelling van de kunststofkorrels tot de juiste instelling van de wikkelmachines bij de klant. De kunst is om met een minimale hoeveelheid film, maximale zekerheid te bieden.”