Leer hoe je kunt inspelen op de foodtrends in Duitsland

Agrofoodmakelaar Duitsland, Jochem Wolthuis van GO4EXPORT neemt Nederlandse ondernemers 13 en 14 december mee op een ‘Rondje Retail’ door Noordrijn-Westfalen. Samen met de groep duikt hij in de laatste foodtrends in Duitsland.

De retail moet vlak voor de feestdagen een topomzet binnenhalen, een goed moment dus om een rondje te doen langs Duitse supermarkten met agrofoodmakelaar Jochem Wolthuis. “We kijken gericht naar hoe je de foodtrends ziet in het schap bij grote ketens als Edeka, REWE en Real. Hoe wordt vegetarisch en veganistisch gepresenteerd, en wat kunnen wij Nederlanders daar van leren voor onze eigen export?”

Wolthuis kijkt daarbij bewust naar de verpakking, de uitstraling en de smaak die de Duitse consument moeten verleiden om in de nieuwste trends mee te gaan. “Wie zijn de belangrijkste leveranciers en welke verwachtingen hebben supermarkten zelf?”

Wat Nederlanders kunnen opsteken is de manier waarop Duitse bedrijven communiceren met welke doelgroep. “Daarin zie je altijd accentverschillen met wat we in Nederland gewend zijn. Hele belangrijke informatie om mee te nemen naar huis.”

Hij wil de tour een beetje aanpassen aan de deelnemers die meegaan. “Maar de grootste trends komen sowieso aan bod, zoals de eiwittransitie en personalised food.” Zo zijn senioren een steeds belangrijkere doelgroep, zegt hij. “In 2060 is volgens de prognoses 40% van de Duitsers 65-plus.”

Tijdens het ‘Rondje Retail NRW’ praten de deelnemers ook met Duitse retailspecialisten zoals Norbert Neuwahl en marktspecialisten van Proveg, de brancheorganisatie voor plantaardig voedsel. “Zij kunnen goed de ontwikkelingen toelichten. Waar ligt de marktbehoefte en wat mist er nog in de schappen? Waar liggen kansen?”

Nederlanders moeten hoe dan ook rekening houden met de voorkeuren van de Duitse consument. “Bij de Foodservicemissie van afgelopen zomer hadden we een startup die hamburgers van zeewier maakt. Een Duitse klant was zeer geïnteresseerd, maar wilde wel dat de hamburgers bijna dubbel zo groot werden. Men is grotere porties gewend en dus leer je ook tijdens dit rondje om na te denken over de samenstelling van je product.”

 

Aanmelden voor Rondje Duitse Retail in NRW

Nieuwe foodtrends, nieuwe producten. Wij nodigen u uit voor een Rondje Retail in NRW. Hoe gaat de Duitse retail om met actuele foodtrends. Tijdens onze storecheck-tour langs Duitse retailketens laten wij ons inspireren door trends als;

  • Shift naar plantaardige proteïnes, vegan, veggie, alternatieve producten voor vlees en melk
  • Functional food, superfoods, low-carb, convenience, to go, free from, personalised food, senioren/sportvoeding
  • Slimme oplossingen voor verduurzaming, verpakkingen, instore, logistiek

 

Meer informatie:
https://go4export.nl/rondje-duitse-retail-in-nrw/